Julkaistu: 02.10.2018

Tutkimus: Lähes puolet suomalaisista ei tiedä ostamansa kalan valmistusmaata

Kalan valmistusmaa

Kalaneuvoksen tuoreen tutkimuksen mukaan kuluttajia vaivaa kalaostoksilla tiedon puute. Suomalaiset eivät tiedä, onko heidän ostamansa kala valmistettu, eli esimerkiksi savustettu, graavattu tai fileoitu Suomessa. Suomalaisista 80 % haluaisi kuitenkin ostaa enemmän kalaa. Vaikka kalan kysyntä on lähes kaksinkertaistunut, kalankasvatus Suomessa on romahtanut. Joustavampi lupakäytäntö olisi ratkaisu kotimaisen kalaelinkeinon ahdinkoon.

Kala kuuluu kiinteästi suomalaisten ruokavalioon. Kalaneuvoksen teettämän tuoreen tutkimuksen¹ mukaan 58 % suomalaisista käyttää kalatuotteita säännöllisesti ja 42 % satunnaisesti. Kalan kysyntä onkin jopa kaksinkertaistunut Suomessa viimeisen 30 vuoden aikana. Samaan aikaan ulkomainen kala on uinut suomalaisten lautasille. Vain 20 % suomalaisten syömästä kalasta on kotimaista.

Kalaneuvoksen tutkimuksen mukaan 80 % suomalaisista kuitenkin haluaisi ostaa kalaa nykyistä enemmän. Erityisesti tämä korostuu nuorten aikuisten keskuudessa. 25–34-vuotiaista 88 % toivoisi kauppakassistaan löytyvän enemmän vedeneläviä.
Suurin este kalan ostamiselle on hinta ja saatavuus. 73 % niistä suomalaisista, jotka haluavat ostaa kalaa enemmän, näkevät hinnan esteeksi. 27 % mainitsee esteeksi saatavuuden ja 18 % haluaisi ostaa kotimaista kalaa, mutta sitä ei ole tarjolla.

Kotimainen kalantuotanto ahtaalla

Kalantuotanto on uinut jo vuosia sitten Suomen rajojen ulkopuolelle.

”Suomalaiset haluaisivat syödä enemmän kotimaista kalaa, mutta todellisuudessa se on melko hankalaa. Kalankasvatus- ja kalastuselinkeino on Suomessa hyvin ahtaalla ja käytännössä kotimainen kalankasvatus on romahtanut viime vuosina. Alan säätelyä lisätään jatkuvasti ja uusien kalankasvatuslupien saanti on tehty todella vaikeaksi. Käytännössä kalatalouden omistus, tuotto ja työpaikat virtaavat tällä hetkellä ulkomaille”, toteaa Kalaneuvoksen varatoimitusjohtaja Toni Hukkanen.

Kuluttajia vaivaa kalaostoksilla myös tiedon puute. Kalaneuvoksen kyselyn mukaan jopa 48 % suomalaisista ei tiedä kalaa ostaessaan, onko se valmistettu, eli esimerkiksi savustettu, graavattu tai fileoitu Suomessa.

”Tämä on hälyttävä luku. Muussa ruoantuotannossa kuluttajat pitävät kotimaisuutta ja kotimaista tuotantoa erittäin tärkeänä valintakriteerinä. Kalatuotteiden osalta kuluttajat elävät pimennossa. Miten kotimaista tuotantoa tukevia valintoja voisi tehdä, jos tätä varten ei ole riittävästi tietoa?” Hukkanen ihmettelee.

Kala on ympäristöystävällisin eläinproteiinin lähde. Se kuormittaa Itämerta vain murto-osan verrattuna maatalouteen ja hiili- ja vesijalanjälki on pieni.²

”Myös me joudumme tällä hetkellä käyttämään tuotannossamme osin ulkomaista kalaa, koska kotimaista kalaa ei ole riittävästi. Suomessa olisi erinomaiset edellytykset kestävään kalankasvatukseen. Mikäli alan säätelyä ja lupakäytäntöä kevennettäisiin, Suomi voisi hyödyntää luonnonvarojensa rikkauden paremmin myös elintarviketuotannossa”, Hukkanen sanoo.

¹ Kalaneuvoksen tutkimusyhtiö Innolinkin kautta teettämä tutkimus selvitti suomalaisten näkemyksiä kalansyönnistä ja -ostamisesta. Tutkimukseen vastasi tilastollisesti edustava otos, noin 1200 suomalaista. Tutkimus toteutettiin kesällä 2018.

² Lähde: Luke: Kalamarkkinakatsaus 2016 sekä Laskelma maa- ja metsätalouden sekä maankäytön kasvihuonekaasupäästöjen ja -poistumien arvioista vuosina 1990–2015

LISÄTIEDOT:

Toni Hukkanen
varatoimitusjohtaja, Kalaneuvos Oy
p. 010 4111 495
toni.hukkanen@kalaneuvos.fi


Kalaneuvos Oy on suomalainen perheyritys, joka on valmistanut laadukkaita kalatuotteita jo vuodesta 1975 lähtien. Yritys toimii Sastamalassa ja Turussa. Kalaneuvos on edelläkävijä kalanjalostuksessa, kalan tukkukaupassa, maahantuonnissa ja -viennissä sekä kalankasvatuksessa. Yritys kehittää, valmistaa ja markkinoi korkealaatuisia kalatuotteita Kalaneuvos-tuotemerkin ja kaupan private label -merkkien alla. Korkean laadun ja ylivoimaisen maun takaavat taidokkaasti jalostetut ja valmistetut tuotteet, Suomen puhtaissa vesissä kasvaneet ja kasvatetut kalat sekä parhaat tuontiraaka-aineet. Kalaneuvos-konserniin kuuluu myös Martin Kala Oy Turussa, joka on Suomen suurin silakkafileen valmistaja. Konsernin liikevaihto ylitti 75 miljoonaa vuonna 2017. Työntekijöitä yrityksellä on noin 130.

Yrittäjäperheen kalankasvatuskonserni toimii nimen Nordic Fish alla, ja sen tytäryrityksen Nordic Trout:n yli 30 toimipistettä sijaitsevat Manner-Suomessa, Ahvenanmaalla ja Ruotsissa. Vuonna 2017 Nordic Fish -konsernin liikevaihto oli 52 miljoonaa euroa. Konserni työllistää 100 henkilöä ja käsittelee noin 10 miljoonaa kiloa kalaa vuodessa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *