Julkaistu: 12.05.2021
Kalaneuvos ValueScout-tutkimus
Miten Kalaneuvos vastaa kuluttajien ideaalia kala-alan brändipersoonaa? Millainen on ideaalinen kalatuotebrändi kuluttajille ja kumppani kaupan päättäjille? Brändipersoona, tunnekokemus siitä ja sen edustamat arvot? Selvitimme asian ValueScout-tutkimuksella.
Tunnekokemus ratkaisee
Teemme valinnat tunteella: yli 80 % asiakkaiden käyttäytymisestä – kiinnostuksesta, toiminnasta ja lojaliteetista – selittyvät tunnekokemuksella. Esimerkiksi luottamus on tunne.
Ideaaliseen tuotemerkkiin liitettiin toisaalta mm. arvostettua, huolellista, varmaa ja asiallista tunnekokemusta (esim. ”tuotantolaatu”) ja toisaalta melko erilaisia kokemustekijöitä kuten elinvoimainen, vapaa, positiivinen, mutkaton ja välitön. Tuotemerkki voi olla rehellinen ja luotettava hyvin erilaisin keinoin riippuen brändipersoonasta ja arvoista.
Tutkimuksessa selvitettiin ensin kuluttajien ideaali brändipersoona ja sen jälkeen kahdeksan tunnetuimman* kalatuotemerkin brändipersoonat.
*Kalatuotemerkkien tunnettuus on selvitetty vuonna 2020 tehdyssä tutkimuksessa, jonka toteutti Innolink Research. Tutkimukseen vastasi 1200 suomalaista ja vastaajaprofiili oli painotettu vastaamaan koko Suomen väestörakennetta.
Kalaneuvos on kalabrändien huipulla
Tutkimuksen mukaan Kalaneuvoksen imago on hyvin lähellä ideaalista kalabrändiä kokonaisvaikutelmaltaan. Ominaisuuksista Kalaneuvoksessa korostuvat persoonassa asiallinen ja järkevä sekä tunnekokemuksessa tasapainoinen. Kalaneuvoksen vahvuutena on arvostettu merkkimielikuva. 65 % kuluttajista ostaa Kalaneuvosta melko tai erittäin mielellään verrattuna muihin kalatuotemerkkeihin.
Kuluttajia, jotka ostivat pakattua kalaa tai pakattuja kalajalosteita* useamman kerran vuodessa, pyydettiin arvioimaan tuotemerkkiä, jota he ensisijaisesti ostaisivat, liittämällä tähän tuotemerkkejä kuvaavia ominaisuuksia. Viidestä myydyimmästä tuotemerkistä Kalaneuvokseen liitettiin eniten ominaisuutta arvostettu.
*esim. pakatut tuorefileet tai -palat, graavatut kalat, savustetut ja kylmäsavustetut kalat, pois lukien pakasteena myytävät kalavalmisteita (esim. kalapuikot), silli- ja tonnikalapurkit sekä kauppojen palvelutiskiltä ostettavat kalat tai kalavalmisteet.
Kalaneuvoksen tuotteista ollaan valmiita maksamaan jopa enemmän
Innolinkin kuluttajatutkimuksen mukaan 22 % vastaajista olisi valmis maksamaan Kalaneuvoksen tuotteista enemmän kuin muiden valmistajien vastaavista tuotteista. Ero seuraaviin tuotemerkkeihin, joista oltaisiin valmiita maksamaan enemmän, oli selkeä. Kalaneuvos erottui ykköspaikallaan selvästi kilpailevista tuotemerkeistä.
”Olemme hyvin iloisia saavuttamistamme tuloksista ja tulemme hyödyntämään tutkimuksen tuloksia myynnissä, markkinoinnissa ja viestinnässä”, Kalaneuvoksen varatoimitusjohtaja Toni Hukkanen toteaa.
Tutkimustuloksien ansiosta Kalaneuvos pystyy jatkossa vastaamaan kuluttajatarpeisiin entistä paremmin myös brändimielikuvan ja tuotekehityksen avulla.
ValueScout-tutkimuksen toteutti ForceForGrowth Oy ja tiedonkeruusta vastasi Bilendi tammikuussa 2021. Kuluttajapaneelin vastaajia oli 500 ja otos oli valtakunnallisesti väestörakennetta edustava. Kohderyhmänä oli vähintään osittain taloutensa päivittäistavaraostoksista vastaavia ja ostopäätöksiä tekeviä, jotka ostavat vakuumiin tai muovirasiaan pakattuja kalatuotteita vähintään useamman kerran vuodessa.