Julkaistu: 07.05.2025

Kirjolohipekoni voitti arvostetun kansainvälisen palkinnon

Kalaneuvoksen kirjolohipekoni voitti kansainvälisen Seafood Excellence Global -kilpailun Horeca-kategorian Barcelonassa. Voitto on historiallinen: kyseessä on ensimmäinen kerta, kun suomalainen elintarviketuote palkitaan tässä maailmanlaajuisesti arvostetussa kilpailussa.

Tämä on tuote kaikille pekonin ystäville – terveellinen ja vastuullisesti tuotettu vaihtoehto, kertoo Kalaneuvoksen tuote- ja markkinointijohtaja Juho Järvinen. Hänen mukaansa tuomaristo kehui tuotetta erityisesti sen ainutlaatuisuudesta heti palkinnonjaon jälkeen.

Kansainvälinen läpimurto

Seafood Excellence Global -kilpailu on osa Seafood Expo Globalia, maailman suurinta kala-alan tapahtumaa, joka kokoaa Barcelonaan vuosittain kymmeniä tuhansia ostajia, toimittajia ja asiantuntijoita yli 150 maasta. Tänä vuonna kilpailussa oli mukana 40 finalistia 15 eri maasta.

Voitto on merkittävä tunnustus paitsi Kalaneuvokselle myös koko suomalaiselle kala-alalle.

Tämä palkinto on koko Suomen yhteinen voitto, Järvinen sanoo. – Se kertoo siitä, että suomalainen osaaminen ja ruokainnovaatio voivat kilpailla menestyksekkäästi maailman huipulla.

Kotimainen menestystarina

Kirjolohipekoni on kerännyt tunnustusta myös kotimaassa: se palkittiin maaliskuussa Helsingin Fastfood, Café & Restaurant Expo -messuilla sekä yleisön suosikkina että tulevaisuuden ruokatuotteena.

Järvisen mukaan kirjolohipekoni vastaa tarpeeseen tuoda kalaa osaksi arkisempaa ruokailua ja madaltaa kynnystä kalan käyttöön. – Haluamme tehdä kalan syömisestä helpompaa ja houkuttelevampaa yhä useammalle, hän sanoo.

Tuote sopii monipuolisiin käyttötarkoituksiin, aina pitsasta ja burgereista aamupalaan. Kalaneuvos korostaa, että kirjolohipekoni tukee heidän tavoitettaan edistää kalan monipuolista käyttöä, lisätä vastuullisesti kasvatetun kalan näkyvyyttä ja luoda uusia käyttötilanteita kalan ympärille.

Näkyvyyttä suomalaiselle ruokainnovaatiolle

Kalaneuvoksen voitto nostaa esiin suomalaisen elintarvikealan kyvyn uudistua ja kehittää tuotteita, jotka vastaavat sekä kuluttajien odotuksiin että kestävän kehityksen tavoitteisiin.

Tällaiset innovaatiot ovat ratkaisevassa roolissa, kun haluamme nostaa kalan asemaa modernina, terveellisenä ja ympäristöystävällisenä proteiininlähteenä, Järvinen summaa.

Lue lisää

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Kommentit