Julkaistu: 07.05.2025
Kirjolohipekoni voitti arvostetun kansainvälisen palkinnon

Kalaneuvoksen kirjolohipekoni voitti kansainvälisen Seafood Excellence Global -kilpailun Horeca-kategorian Barcelonassa. Voitto on historiallinen: kyseessä on ensimmäinen kerta, kun suomalainen elintarviketuote palkitaan tässä maailmanlaajuisesti arvostetussa kilpailussa.
– Tämä on tuote kaikille pekonin ystäville – terveellinen ja vastuullisesti tuotettu vaihtoehto, kertoo Kalaneuvoksen tuote- ja markkinointijohtaja Juho Järvinen. Hänen mukaansa tuomaristo kehui tuotetta erityisesti sen ainutlaatuisuudesta heti palkinnonjaon jälkeen.
Kansainvälinen läpimurto
Seafood Excellence Global -kilpailu on osa Seafood Expo Globalia, maailman suurinta kala-alan tapahtumaa, joka kokoaa Barcelonaan vuosittain kymmeniä tuhansia ostajia, toimittajia ja asiantuntijoita yli 150 maasta. Tänä vuonna kilpailussa oli mukana 40 finalistia 15 eri maasta.
Voitto on merkittävä tunnustus paitsi Kalaneuvokselle myös koko suomalaiselle kala-alalle.
– Tämä palkinto on koko Suomen yhteinen voitto, Järvinen sanoo. – Se kertoo siitä, että suomalainen osaaminen ja ruokainnovaatio voivat kilpailla menestyksekkäästi maailman huipulla.
Kotimainen menestystarina
Kirjolohipekoni on kerännyt tunnustusta myös kotimaassa: se palkittiin maaliskuussa Helsingin Fastfood, Café & Restaurant Expo -messuilla sekä yleisön suosikkina että tulevaisuuden ruokatuotteena.
Järvisen mukaan kirjolohipekoni vastaa tarpeeseen tuoda kalaa osaksi arkisempaa ruokailua ja madaltaa kynnystä kalan käyttöön. – Haluamme tehdä kalan syömisestä helpompaa ja houkuttelevampaa yhä useammalle, hän sanoo.
Tuote sopii monipuolisiin käyttötarkoituksiin, aina pitsasta ja burgereista aamupalaan. Kalaneuvos korostaa, että kirjolohipekoni tukee heidän tavoitettaan edistää kalan monipuolista käyttöä, lisätä vastuullisesti kasvatetun kalan näkyvyyttä ja luoda uusia käyttötilanteita kalan ympärille.
Näkyvyyttä suomalaiselle ruokainnovaatiolle
Kalaneuvoksen voitto nostaa esiin suomalaisen elintarvikealan kyvyn uudistua ja kehittää tuotteita, jotka vastaavat sekä kuluttajien odotuksiin että kestävän kehityksen tavoitteisiin.
– Tällaiset innovaatiot ovat ratkaisevassa roolissa, kun haluamme nostaa kalan asemaa modernina, terveellisenä ja ympäristöystävällisenä proteiininlähteenä, Järvinen summaa.
Onnea menestyksestä ja palkinnosta—tällaisia innovaatioita tarvitaan. Kirjolohipekoni on vastaus ’rukouksiini’: olen jonkin aikaa innostunut tekemään Okonomiyakeja (japan. kaalimunakas), johon olen laittanut perinteistä pekonia mutta jonka olen myös halunnut vaihtaa terveellisemmäksi. Eli, toivoisin kuluttajapakkauksen koossa harkintaa, 500g pakaste ei toimi kuten pekonit yleensä (100-150-200g) jääkaappisäilytykessä viikon ja ylikin.